Lake Tune Kol: Equine Trekking højt i bjergene i Kirgisistan

En af de mange ting, vi virkelig ønskede at gøre, mens vi var på denne rejse med Centralasien, var at gå på en flerdages hestevandring. Vi havde vandret til høje højder såvel som over pas til fods, såvel som nu var det tid til at installere en heste såvel som at lade ham gøre alt det arbejde.

Vi dukkede op i den lille by Kochkor samt talte med den venlige såvel som nyttige dame i Shepherds liv, en lille forretning, der hjælper med kvarterbaseret turisme. Vi arrangerede en engelsktalende guide, 3 heste, 2 nætter sov i Yurts med regionale familier, 2 morgenmad samt 2 middage. Vi ville rejse i 2 dage såvel som 2 nætter, der førte til vores endelige destination for melodi Kol Lake. Vi skurede den lille landsby til noget mad til vores frokost, mens vi var på turen såvel som havde en god natsøvn på vores homestay.

Den overordnede udgift for vores tur var $ 250 USD, inklusive en taxatur til hestehøjdepunktet, såvel som tilbage til Kochkor fra Lake Tune Kol. Du kan komme i kontakt med Shepherds liv eller Kochkor CBT, som begge findes på den primære vej i byen.

Vi havde en fantastisk oplevelse med vores guide, men alle ture har blandede evalueringer online.

Tjek markedet for noget mad for at bringe vores vandring på

Overholdelsen af ​​morgenen, da vi vågnede, så himlen temmelig dyster såvel som grå. Den almindelige udseende vejrforhold for gederne på vejen havde opdaget os igen! Vi valgte stadig at gå videre med turen såvel som at sætte af sted i et køretøj med vores guide til den endnu mindre landsby Kyzart, hvor vi ville tilfredsstille vores heste. Under turen derude åbnede himlen sig så godt som vi blev totalt hældt på, ikke et godt tegn.

Da vi dukkede op i landsbyen, så mørket ud til at løfte så godt som vi havde en plet af blå himmel såvel som sol direkte over os! Vi pakket vores heste, Nick’s var en smuk sort heste, så vi navngav ham Denzel Washington såvel som min var en blond/orange farvet heste, så vi navngav ham sennep. Vores guide Scott, Denzel såvel som sennep ville være vores ledsagere i de næste to nætter.

Sadel op! Mig med min hest, sennep
Vi gik sammen med tørbørste over små bæk såvel som mod de ruvende, sneklædte bjerge i det fjerne. Vi kunne godt lide at være på vores heste, det tog lidt af at blive brugt til med sadlen, regeringsperioderne såvel som nøjagtigt hvordan man styrer hesten, men samlet set var de ganske tamme såvel som lyttede godt… indtil vi nåede vores allerførste Downhill Bit af turen ind i dalen. Sennep bevægede sig ikke. Han havde ikke noget ønske om at gå ned ad bakke, måske blev han traumatiseret fra en tidligere nedadgående hældningsoplevelse, jeg ved ikke. Scott måtte finde op bag min heste såvel som at tvinge ham ned ad bakken.

Sennep var fint på de flade lande, men gik ikke ned ad bakke!
Vi stoppede til frokost efter at have kørt i cirka 3 timer. Den lille solplade var stadig direkte over os, så godt vi spiste frokost nær en lille flod. Vi kom ud af vores komfur såvel som gryde såvel som kogte nogle øjeblikkelige nudler med hårdkogte æg såvel som ost på siden.

Nyder vores frokostpause ved floden
Da vi fortsatte trekking, kunne vi måske se stormen begynde at optræde fuldstændigt bjergene i en tyk, hvid tåge. Pludselig begyndte det at hagle! Vores tid med den solrige patch var op. Vi var glade for, at vi havde solen, så længe vi gjorde det, såvel som ligesom jeg accepterede regnen såvel som ville gøre det allerbedste af det, vi afrundede en sving i bjergskråningen såvel som Scott sagde “ Der vil vi sove i disse yurts ”. Det var musik for vores ører.

Vores komfortable yurt for natten

En kirgisisk husstand bor i to af Yurts så godt som de har oprettet en tredje for turister at sove i. Vi løb inde i familiens yurt, ligesom haglen havde været afhængig af en total regnvejr. Vi sad i nærheden af ​​den varme komfur, talte med moren såvel som bedstemor i husstanden såvel som spillet med to elskelige bit-grand-datter. Moren til hjemmet fejede ængsteligt såvel som at organisere sit hjem, hvilket bragte en tørret møkk ind til den termin, såvel som at tilberede noget friskbagt brød til os.

Frisk brød bliver forberedt på at gå i den lille “ovn”
Vi glædede os over det bløde, varme brød med noget hjemmelavet abrikos -marmelade såvel som smør, der blev kastet frisk i yurt. Vi hængede under et tæppe såvel som betragtes som regnen kom ned i ark. Vi forsøgte at opdage Scotts komplekse kortspil med sammensatte retningslinjer såvel som vi lærte ham vores konventionelle rejsekortspil, crap Head. Vi prøvede ligeledes et par af de kirgisiske fermenterede heste -mælk, som husstanden havde gjort … Det var på samme måde så fattig som den, vi prøvede i Mongoliet!

Forsøger Kirgisgyz -serien af ​​Fermented hoppe mælk, kaldet kumis

Den aften kogte moren os en velsmagende krydret suppe med ris såvel som fårekød sammen med brød såvel som gode tea. Vi sneglede op i vores soveposer, trak 3 andre tæpper over os såvel som hurtigt gik ud.

Den næste morgen vågnede jeg kl. 06:30 såvel som så ud – det sneede. Jeg gik tilbage i sengen og troede, at vi ikke ville flytte over passet i dag. Dog omkring 9:00 rejste vi alle os morgenmad, sadlede heste og satte af sted. Solen var kommet ud igen så godt som vi var i stand til at starte.

At få hestene sadlet op til den lange tur foran os
Udsigten på den anden dag var anden verden. Det var intet dog blå himmel foran os. Vi klatrede op såvel som op, zigging såvel som zagging mod 3.700 m passet. Vores heste huffede såvel som pustede såvel som glidet over klipperne såvel som slushy sne, der tæpper jorden. Hawks steg højt over os såvel som de eneste synes var dem af vores heste hove såvel som deres åndedrag.

Nick såvel som Denzel på vej op ad den stejle bakke til passet
Vi havde lige foretaget en 2 -dages tur omkring Karakol såvel som vores muskler var stadig ømme, det var godt at få heste stønnen til at gå op ad passet såvel som ikke os!

Mig såvel som sennep, der gør turen lige så meget som passet, meget bedre ham at gå end mig!

De taggete toppe omkring os var betagende såvel som lige da vi troede, at det ikke kunne få nogen form for bedre, vi dukkede op på toppen af ​​passet såvel som så udsigten over melodien Kol Lake nedenunder. Bare fantastisk.

USA med Scott såvel som vores heste øverst på passet, vi lavede det!

Øverst på passet tilfredse vi en fyr på hesteryg, der bragte en rifle, der fortalte os, at en pakke Wolves havde dræbt en af ​​hans heste, såvel som han var på jagt efter de morderiske rovdyr. Siden sneen i de nedre liggende bjerge kan ulverne søge under den hvide camouflage såvel som derfor endte de med at blive modigere. De forlader de høje toppe af bakkerne, som de typisk strejfer, såvel som gør deres metode ned til dalen i browse af husdyr for at føde på.

På søgen efter ulve, der dræbte hans hest

Efter vores chat med jægeren steg vi vores nedstigning i dalen nedenfor. Igen var sennep ikke så godt tilfreds med at gå ned ad bakke, men denne gang kunne jeg sympatisere med ham. Jorden var mudret, våd såvel som slushy. Hestene havde en vanskelig tid på at gå ned ad bjerget, glider såvel som at flytte hele vejen. Så for at gøre det enklere for min hest, gik jeg af og gik med ham i stedet. Efter et minut stoppede han, lagde han såvel som begyndte at rulle rundt i mudderet, dækkede min sadel såvel som tæppe med snavs.

Det var officielt, han ville ikke have mig til at køre på ham!

Efter et stykke tid forsøgte jeg at komme tilbage, såvel som endnu en gang ville han ikke flytte. Scott såvel som Nick piskede ham i ryggen såvel som han til sidst tog af sted. Vi vedrørte en mudret bakke, hvor jeg bare forstod sennep ikke kunne tackle den. Hans ben spændte under ham, så godt han faldt på sin side ned i bakken. Heldigvis havde jeg planlagt mit handlingsprogram i situationen, dette skete. Jeg piskede mit venstre ben ud, så snart jeg følte sennep Waver, så det ikke ville blive knust mellem ham såvel som bakken, faldt mine hænder på jorden såvel som bare rullet type.

Sennep så godt som jeg ikke kom sammen!
Sennep så godt som jeg begge lagde sig mod bjerget et par øjeblikke, før jeg rejste sig. I de næste par timer gik jeg ham. Vi kom bestemt ikke længere sammen. Jeg tror, ​​jeg leverede ham også meget spillerum i begyndelsen så godt som han forstod, at han kunne få det, han ville!

Efter at have kørt i cirka 3 timer nåede vi slutningen af ​​dalen såvel som dukkede op på bredden af ​​glinsende sø melodi Kol. Solen glitrede på vandet, jorden, vi gik på, var til sidst tør såvel som de ruvende snedækkede bjerge som baggrund var prikken over i’et.

Bjergetroppen ved melodien Kol Lake var fantastisk

Den sidste 2 timers tur til vores Yurt -ophold var smuk, såvel som da vi dukkede op, ville vi ikke forlade. Vi vandrede langs Lakeshore såvel som ikke kunne hjælpe med at se på ærefrygt for bjergene omkring os. At have blandingen af ​​sne såvel som sol mod BluE -søen såvel som vores hvide yurt var virkelig magisk.

Bredden af ​​søen melodi Kol

Vores yurt for natten – hvad en udsigt!
Vi glædede os over vores sidste aften -spillekort med Scott, drikker nogle øl såvel som at fortære et hus kogt måltid. Scott var en fremragende guide såvel som vores allerførste heste -vandringsoplevelse var en at huske.

At have øl såvel som middag med vores guide, Scott

Gå ikke glip af de nye Equine Trekking -valg i Jyrgalan!

Beliggende kun 45 minutters kørsel fra Karakol ligger landsbyen Jyrgalan. I juni 2017 markerede vi den nye Keskenkija -sti, der kan gøres til fods eller hest. Der er ligeledes mange andre dag eller flerdages hestevæsker i området. Kom i kontakt med destinationen Jyrgalan på: Destination.jyrgalan@gmail.com for meget mere information. Eller send os en e -mail så godt som vi vil være glade for at hjælpe!

Har du nogensinde været heste -vandring? Hvordan var din oplevelse? Fortæl os om det nedenfor!

Tjek vores Song-Kol Equine Trip Video!

Kan du lide dette indlæg? Pin det!

Ansvarsfraskrivelse: Geder på vejen er en Amazon -partner såvel som ligeledes et tilknyttet selskab for nogle andre detailhandlere. Dette indebærer, at vi foretager provisioner, hvis du klikker på links på vores blog samt køb fra disse detailhandlere.